Langkau ke kandungan utama



WAKTU SOLAT & CARA MENGETAHUI ARAH KIBLAT~~

Waktu Solat;  Secara Umumnya adalah seperti Berikut....


Waktu Solat Subuh;
 itu apakala terbit fajar iaitu kita lihat mendung mereh di ufuk Timur dan tamat   
                                         waktunya apakala kita melihat mega kuning di bahagian Timur sudah lenyap;

Waktu Solat Zohor;
 apabila tergelinciri matahari, iaitu jika ditegakkan sebatang kayu atau pancang, sudah 
                                         boleh kelihatan bayang-bayangnya;

Waktu Solat 'Asar;
 ketika melihat kayu atau pancang yg dipacakkan itu mempunyai bayang-bayang sama 
                                       panjang dengan kayu atau pancang tersebut dan luput waktu 'Asar ketika 
                                       bayang-bayang kayu atau pancang yg dicacakkan itu dua kali panjang 
                                       kayu atau pancang tersebut;

Waktu Solat Maghrib;
 ketika matahari sudah tenggelam dan luput waktu Maghrib itu ketika ketika sudah 
                                            malam hari, yakni ketika mega merah arah Barat sudah hilang (i.e. waktu masuk dan 
                                            waktu luput Maghrib itu pendek sahaja, kira-kiran 30 minit sahaja); dan

Waktu Solat Isya'; 
ketika hilang mega merah di ufuk arah Barat dan tamat waktunya ketika hilang gelap 
                                      atau kegelapan malam hari i.e. waktu Isya' itu panjang.




2) PANDUAN MENENTUKAN ARAH KIBLAT



Terdapat beberapa kaedah bagi menentukan arah kiblat seperti berpandukan kepada matahari selain daripada menggunakan kompas penunjuk. Panduan ini amat perlu dipelajari kerana mungkin pada suatu masa kita akan berhadapan dengan situasi yang terdesak seperti di tengah-tengah hutan belantara, pada malam yang gelap gelita, atau pada musim cuaca yang tidak menentu maka bagaimanakah kita hendak menentukan arah kiblat?

Di bawah ini beberapa panduan yang boleh digunakan bagi tujuan menentukan arah kiblat :

 


Kaedah 1 :
Pada waktu malam yang gelap maka carilah bintang tiga sederet dalam bentuk Buruj Belatik (Badabur Orion). Namun kaedah ini memerlukan kepada pengetahuan ilmu bintang.

Kaedah 2 :
Dengan memandang ke arah langit pada malam gelap gelita dan carilah bintang Qutbi (Polaris) . Inilah satu-satunya bintang paling tepat arah utara bumi. Dengan berpandukan bintang ini, arah kiblat boleh dicari tetapi kaedah ini juga memerlukan pada pengetahuan ilmu bintang.

Kaedah 3 :
Jika pada waktu siang hari bolehlah merujuk kepada posisi matahari dengan memerhatikan arah ia terbit dan juga terbenam. Arah terbit adalah pada sebelah timur dan arah terbenam pada sebelah barat. Sebelah barat adalah arah kedudukan Makkah secara rawak dan ianya boleh dijadikan panduan bagi menentukan arah kiblat.

Kaedah 4 :
Dengan menggunakan posisi awal matahari di Kaabah. Kaedah ini adalah berpandukan kepada kedudukan matahari yang akan berada tepat pada suatu tempat. Bagaimanapun kaedah ini hanya boleh berlaku dua kali sahaja dalam setahun dalam pergerakan matahari.

Sekali apabila matahari bergerak menuju titik utara iaitu pada 28 Mei setiap tahun dan sekali lagi pada 16 Julai apabila matahari kembali ke ekuinok.

Penzawalan matahari dengan Kaabah pada waktu hampir zohor akan menyebabkan sebarang objek menjadi tegak di seluruh dunia dan ianya bersamaan dengan arah kiblat.

Mengikut hisab waktu berkenaan ialah 16:16 tengahari waktu di makkah dan bersamaan 5:16 petang waktu di Malaysia. Pacakkan sebarang tiang di kawasan yang lapang untuk menentukan arah kiblat.

Tepat jam 5:16 petang bayang matahari yang jatuh itu adalah bertepatan dengan arah kiblat. Oleh kerana matahari jatuh di sebelah barat maka bayangnya adalah disebelah timur,jadi arah kiblat ialah arah yang berlawanan dari arah timur iaitu sebelah barat.


*

Datuk Hassan Din Al Hafiz - cara mengetahui arah kiblat Dan masuknya waktu solat;



Ulasan

  1. Assalamualaikum, waktu subuh, walaupun mendung kuning, langit masih gelap atau terang?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Surah Ar Rahman & Tafsir Surah Ar Rahman

Bissmillahirahmanirahim, [1 ] (Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya. [2 ] Dia lah yang telah mengajarkan Al-Quran. [3 ] Dia lah yang telah menciptakan manusia; - [4 ] Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan. [5 ] Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu; [6 ] Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya. [7 ] Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan, [8 ] Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan; [9 ] Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil, serta janganlah kamu mengurangi barang yang ditimbang. [10 ] Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain: [11 ] Terdapat padanya berbagai jenis buah-buahan dan pohon-pohon kurma yang ada kelopak-kelopak mayang; [12 ] Demikian juga te

Surat As-Sajdah / (Surah As-Sajdah) (The Prostration) - سورة السجدة.

(Click Surah to Enlarge) ~Bismillahirahmanirahim~ [1 ] Alif, Laam Miim.  [2 ] Diturunkan Al-Quran ini, dengan tidak ada sebarang syak padanya, dari Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.  [3 ] (Orang-orang kafir tidak mengakui hakikat yang demikian) bahkan mereka mengatakan: "Dia lah (Muhammad) yang mengada-adakan Al-Quran menurut rekaannya". (Dakwaan mereka itu tidaklah benar) bahkan Al-Quran ialah perkara yang benar dari Tuhanmu (wahai Muhammad), supaya engkau memberi ingatan dan amaran kepada kaum (mu) yang telah lama tidak didatangi sebarang pemberi ingatan dan amaran sebelummu, semoga mereka beroleh hidayah petunjuk.  [4 ] Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?  [5 ] Alla

Allah tidak Menjadikan Benda dan Makhluk Dengan Sia - Sia

Allah swt tidak menjadikan sesuatu dengan sia sia Firman Allah swt; Surah Ali Imran:190 dan 191 190. Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal; 191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka. --------------------------------------------------- Adalah sekecil kecil makhluk ciptaan Allah itu seperti molekul ais; Adalah ciptaan yang sangat indah tersusun dan gabungan ikatan kimianya adalah sangat tesusun. Semuanya supaya kita temuinya dan agar hati kita akn sentisa besyukur pada Nya. 1 - Sesunguhnya saudara dari sekecil kecil